Απώλεια διασύνδεσης με τα συστήματα του Δημοσίου (ΕΡΓΑΝΗ, ψηφιακής κάρτας, myDATA, esend)

Επισημάνσεις

Taxheaven.gr


Επιμέλεια
Επιστημονική ομάδα Taxheaven

✔ Ψηφιακή κάρτα εργασίας

■ Σύμφωνα με την απόφαση 49758/26-05-2022 του υπ.Εργασίας σε περίπτωση που επέλθει γεγονός ανωτέρας βίας ή αντικειμενικής αδυναμίας που δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του εργοδότη, το οποίο εμποδίζει τη λειτουργία του συστήματος μέτρησης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων ή τη διαβίβαση των στοιχείων του συστήματος αυτού στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, ο εργοδότης υποχρεούται να ειδοποιήσει αμέσως, με κάθε πρόσφορο τρόπο, την οικεία Επιθεώρηση Εργασίας. Την ίδια υποχρέωση έχει ο εργοδότης και αμέσως μόλις λήξει η κατάσταση ανωτέρας βίας ή αντικειμενικής αδυναμίας που δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του εργοδότη.

■ Επίσης, στις συχνές ερωτήσεις απαντήσεις για την ψηφιακή κάρτα αναφέρονται τα εξής:

Ερώτηση: Για την υποβολή της αιτιολογημένης εκπρόθεσμης δήλωσης γεγονότος έναρξης /λήξης Κάρτας Εργασίας υφίσταται κάποια προθεσμία; Εάν ναι, ποια είναι αυτή;

Απάντηση: Γενικά, δεν επιτρέπεται, η εκπρόθεσμη δήλωση γεγονότος έναρξης / λήξης Κάρτας Εργασίας.
Η αιτιολόγηση εκπρόθεσμης δήλωσης επιτρέπεται ΜΟΝΟ σε περιπτώσεις γεγονότος ανωτέρας βίας ή αντικειμενικής αδυναμίας που δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του εργοδότη και εμποδίζει τη λειτουργία του συστήματος μέτρησης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων ή τη διαβίβαση των στοιχείων του συστήματος αυτού στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ και αφορά στους παρακάτω λόγους:
• Πρόβλημα στα Συστήματα του Εργοδότη ή
• Πρόβλημα στην Ηλεκτροδότηση/Τηλεπικοινωνίες ή
• Πρόβλημα Σύνδεσης με το ΠΣ Εργάνη

Στην περίπτωση αυτή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 της λόγω ΥΑ 49758/26.5.2022, ο εργοδότης υποχρεούται να ειδοποιήσει αμέσως, με κάθε πρόσφορο τρόπο, την οικεία Επιθεώρηση Εργασίας. Την ίδια υποχρέωση έχει ο εργοδότης και αμέσως μόλις λήξει η κατάσταση ανωτέρας βίας ή αντικειμενικής αδυναμίας που δεν οφείλεται σε υπαιτιότητά του.

■ Εν ολίγοις, σε περίπτωση τέτοιου γεγονότος ο εργοδότης πρέπει να προβεί στις ακόλουθες ενέργειες:
α) Να ειδοποιήσει αμέσως, με κάθε πρόσφορο τρόπο, την οικεία Επιθεώρηση Εργασίας για το πρόβλημα.
β) να ειδοποιήσει αμελλητί, με κάθε πρόσφορο τρόπο, την οικεία Επιθεώρηση Εργασίας αμέσως μόλις λήξει η κατάσταση ανωτέρας βίας ή αντικειμενικής αδυναμίας που δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του εργοδότη, η οποία εμποδίζει τη λειτουργία του συστήματος μέτρησης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων ή τη διαβίβαση των στοιχείων του συστήματος αυτού στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ.
γ) Να μπει στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ και να κάνει εκπρόθεσμη δήλωση αποστέλλοντας παράλληλα τα στοιχεία του συστήματος μέτρησης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων για το διάστημα που δεν είχε τη δυνατότητα να το κάνει, εφόσον αυτό είναι εφικτό.

✔ Πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ

Σύμφωνα με το άρθρο 6.3 της απόφασης 40331/Δ1.13521/13-9-2019 (σ.σ. το οποίο έχει καταργηθεί, ωστόσο η κατάργησή του καθώς φαίνεται θα ισχύσει όταν εφαρμοστεί πλήρως το ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ), όταν διαπιστώνεται δυσλειτουργία του ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» λόγω τεχνικών προβλημάτων ή ανωτέρας βίας, το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και ο Οργανισμός Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) εκδίδουν οδηγίες προς τις περιφερειακές υπηρεσίες τους. Αυτές οι οδηγίες καθορίζουν τις κατά περίπτωση προθεσμίες υποβολής των εντύπων, λαμβάνοντας υπόψη τη διάρκεια της δυσλειτουργίας. Οι σχετικές ανακοινώσεις γνωστοποιούνται στην αρχική σελίδα του ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ».

Επιπλέον, το άρθρο 7.2 της ίδιας απόφασης προβλέπει ότι, σε περιπτώσεις δυσλειτουργίας του ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ», η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εκδίδει οδηγίες σχετικά με τις προθεσμίες υποβολής των εκθέσεων δραστηριότητας, οι οποίες επίσης ανακοινώνονται στην αρχική σελίδα του ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ».

Συνεπώς, σε περιπτώσεις τεχνικών προβλημάτων, οι εργοδότες θα πρέπει να παρακολουθούν τις επίσημες ανακοινώσεις στην ιστοσελίδα του ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» για συγκεκριμένες οδηγίες σχετικά με την υποβολή των εντύπων.

✔ myDATA – Esend

Απώλεια διασύνδεσης

Ο ορισμός της «Απώλειας Διασύνδεσης» σε ό,τι αφορά τα myDATA ορίζεται στο άρθρο 1 της απόφασης Α.1138/2020 η οποία ορίζει:

Ως «Απώλεια Διασύνδεσης»: Η ανυπαίτια αδυναμία διαβίβασης των δεδομένων στο χρόνο που ορίζεται στην παρούσα απόφαση, ανά Τύπο Παραστατικού και τρόπου διαβίβασης, λόγω διακοπής είτε της σύνδεσης internet, είτε του συστήματος διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.

Η απώλεια διασύνδεσης με την πλατφόρμα myDATA για τις οντότητες που χρησιμοποιούν ERP, την εφαρμογή timologio της ΑΑΔΕ την ειδική φόρμα διαβίβασης ή άλλο λογιστικό πρόγραμμα αναφέρεται στην παρ. 6 του άρθρου 5 της Α.1138/2020 η οποία ορίζει ότι :

-Σε περίπτωση απώλειας διασύνδεσης με την ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, η οποία αποδεικνύεται από την υπόχρεη οντότητα με κάθε πρόσφορο μέσο, τα δεδομένα των εκδιδόμενων λογιστικών στοιχείων διαβιβάζονται αμελλητί με την αποκατάσταση της διασύνδεσης, με την ένδειξη «Απώλεια Διασύνδεσης». Η υπόχρεη οντότητα οφείλει να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή εκ νέου απώλειας της διασύνδεσης.
-Σε κάθε περίπτωση, τα δεδομένα διαβιβάζονται το αργότερο εντός μιας (1) ημέρας από την καταληκτική ημερομηνία διαβίβασής τους, είτε από το κανάλι διαβίβασης που εκδόθηκαν ή διαβιβάστηκαν αρχικά ανεπιτυχώς, είτε από τα προγράμματα διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό/ λογιστικό, ERP), είτε από την ειδική φόρμα καταχώρησης εφόσον τηρούνται τα όρια χρήσης της.
Τονίζεται ότι η προθεσμία της μιας ημέρας και η ανωτέρω διαδικασία για τη διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA ανά κανάλι διαβίβασης, ισχύει για όλες τις περιπτώσεις τύπων Παραστατικών που προβλέπει το παράρτημα της Α.1138/2020.

Απώλεια διασύνδεσης ταμειακών συστημάτων

Στην περίπτωση απώλειας διασύνδεσης των Ταμειακών Συστημάτων, των Μέσων Πληρωμών και των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirer) οι σχετικές συναλλαγές δεν δύναται να ολοκληρωθούν με τη χρήση κάρτας.
Στην περίπτωση απώλειας διασύνδεσης με την ΑΑΔΕ για τη διαβίβαση των σχετικών δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, ισχύουν τα ως άνω αναφερόμενα (παρ. 6 του άρθρου 5 της υπό στοιχεία Α.1138/2020).

Απώλεια διασύνδεσης ΦΗΜ σε esend
Και σε αυτές τις περιπτώσεις ισχύουν τα ως άνω αναφερόμενα (παρ. 6 του άρθρου 5 της υπό στοιχεία Α.1138/2020). Τονίζεται ότι οι υπόχρεοι οφείλουν να παρακολουθούν και να εξασφαλίζουν τη σύνδεση της ταμειακής με το δίκτυο internet και κατά συνέπεια με την εφαρμογή e-send (ΔΕΔ 1172/2024). Επιπροσθέτως σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας πρέπει ο υπόχρεος να αποδεικνύει με κάθε πρόσφορο στοιχείο τη διακοπή σύνδεσης με το internet ή του συστήματος διανομής ηλεκτρικής ενέργειας η οποία μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την αδυναμία διαβίβασης των δεδομένων (ΔΕΔ 2774/2024).

Πάρoχοι ηλεκτρονικής τιμολόγησης και απώλεια διασύνδεσης

Στην περίπτωση έκδοσης των λογιστικών στοιχείων με τη χρήση Παρόχου υπηρεσιών ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων, ισχύουν τα ειδικότερα οριζόμενα στην υπό στοιχεία Α.1035/2020 απόφαση η οποία αναφέρει στην παράγραφο 3.3. του άρθρου 3:

Οι περιπτώσεις απώλειας διασύνδεσης για όσες οντότητες είναι συμβεβλημένες με πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης διακρίνονται σε:

→ απώλεια επικοινωνίας μεταξύ Παρόχου και συμβεβλημένης υπόχρεης οντότητας.

Στην περίπτωση αυτή η απώλεια επισημαίνεται στα παραστατικά που εκδίδονται και στα σχετικά δεδομένα που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, με διακριτή ένδειξη «Απώλεια Διασύνδεσης Οντότητας – Παρόχου -Transmission Failure_1».Στην περίπτωση αυτή η υπόχρεη οντότητα οφείλει να προβεί άμεσα σε όλες τις δυνατές ενέργειες για την αποκατάσταση της διασύνδεσης.

Στην περίπτωση απώλειας διασύνδεσης υπόχρεης οντότητας – Παρόχου (Transmission Failure_1), η υπόχρεη οντότητα διαβιβάζει στον Πάροχο τα υπόψη παραστατικά εντός μίας (1) ημέρας από την ημερομηνία έκδοσης εκάστου παραστατικού, για την εκ των υστέρων διαβίβαση τους μέσω Παρόχου, στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA και στους λήπτες αυτών, σύμφωνα με τα οριζόμενα της παρ. 6 του άρθρου 5 της υπό στοιχεία Α.1138/2020 κοινής απόφασης του Υφυπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.. Η ένδειξη «Απώλεια Διασύνδεσης Οντότητας – Παρόχου – Transmission Failure_1», συμπεριλαμβάνεται στο περιεχόμενο επισκόπησης του παραστατικού μέσω δισδιάστατου γραμμωτού κώδικα (QR code).

Στην περίπτωση παραστατικών λιανικής πώλησης, η υπόχρεη οντότητα έχει την υποχρέωση να διαθέτει και μονάδα ταυτότητας συνδρομητή παρόχου δικτύου – κάρτας SIM (Subscriber Identity/identification Module) την οποία χρησιμοποιεί για την επιτυχή διασύνδεση της με τον Πάροχο. Εναλλακτικά η μονάδα ταυτότητας συνδρομητή παρόχου δικτύου – κάρτας SIM, χρησιμοποιείται από την υπόχρεη οντότητα για την καταγραφή και τεκμηρίωση της απώλειας διασύνδεσης με τον Πάροχο (Transmission Failure_1) και τη διαβίβαση των κάτωθι δεδομένων απώλειας με απευθείας διασύνδεση.

Τα δεδομένα που διαβιβάζονται στον Πάροχο για την καταγραφή και τεκμηρίωση της απώλειας διασύνδεσης είναι τα παρακάτω:

α) ΑΦΜ Εκδότη
β) Ημερομηνία και ώρα έκδοσης
γ) Αριθμός Παραστατικού
δ) Καθαρή αξία
ε) ΦΠΑ
στ) Συνολική Αξία Παραστατικού
ζ) Τύπος Παραστατικού

Σύμφωνα με την παραπάνω διαδικασία τα παραστατικά λιανικής πώλησης εκδίδονται, χωρίς να διακόπτεται η συναλλαγή.

Ο Πάροχος έχει την υποχρέωση να καταγράφει στη σύμβαση που συνάπτει με την υπόχρεη οντότητα τα στοιχεία της αντίστοιχης σύμβασης (αριθμός, ημερομηνία, σκοπός) του παρόχου δικτύου και της υπόχρεης οντότητας, με διακριτή αναφορά στην υποστήριξη που παρέχεται για την αποφυγή της απώλειας διασύνδεσης.

Σε περίπτωση διακοπής του συστήματος διανομής ηλεκτρικής ενέργειας ή διακοπής της λειτουργίας κάθε εναλλακτικού και διαθέσιμου μέσου έκδοσης παραστατικών, η οντότητα εκδίδει τα παραστατικά λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στις διατάξεις της παρ. 13 του άρθρου 12 του ν. 4308/2014.

Επισημαίνεται ότι τα παραπάνω παραστατικά λιανικής πώλησης που εκδίδονται χειρόγραφα δεν διαβιβάζονται από τον Πάροχο και η υπόχρεη οντότητα δύναται να τα διαβιβάζει είτε από τα προγράμματα διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό/λογιστικό, ERP), είτε από την ειδική φόρμα καταχώρισης εφόσον τηρούνται τα όρια χρήσης της, όπως ορίζεται με την παρ. 6 του άρθρου 5 της υπό στοιχεία Α.1138/2020 κοινής απόφασης του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε..

Στην περίπτωση απώλειας διασύνδεσης της υπόχρεης οντότητας με τον Πάροχο (Transmission Failure_1) για συναλλαγές χονδρικής, η υπόχρεη οντότητα συνεχίζει να εκδίδει τα σχετικά παραστατικά με χρήση λογισμικού που διαθέτει, χωρίς να διακόπτεται η συναλλαγή.

Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση έκδοσης με οποιοδήποτε εναλλακτικό τρόπο πλην Παρόχου, παραστατικών χονδρικών και λιανικών πωλήσεων, χωρίς να συντρέχει περίπτωση απώλειας ηλεκτρονικής επικοινωνίας μεταξύ Παρόχου και οντότητας, τα ευεργετήματα της παρ. 2 του άρθρου 71ΣΤ ΚΦΕ αίρονται.

→ απώλεια επικοινωνίας μεταξύ Παρόχου και ΑΑΔΕ.

Στην περίπτωση αυτή η απώλεια επισημαίνεται με «Απώλεια Διασύνδεσης Παρόχου – ΑΑΔΕ – Transmission Failure_2»
Στην περίπτωση απώλειας της ηλεκτρονικής επικοινωνίας μεταξύ Παρόχου και Α.Α.Δ.Ε. (Transmission Failure_2), λόγω διακοπής είτε της σύνδεσης στο διαδίκτυο (internet), είτε του συστήματος διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, η υπόχρεη οντότητα συνεχίζει να εκδίδει τα παραστατικά χονδρικής και λιανικής πώλησης με χρήση λογισμικού, χωρίς να διακόπτεται η συναλλαγή.

Στην περίπτωση απώλειας διασύνδεσης Παρόχου -Α.Α.Δ.Ε. (Transmission Failure_2), η επιχείρηση διαβιβάζει στον Πάροχο τα υπόψη παραστατικά, σε πραγματικό χρόνο, και ο Πάροχος τα διαβιβάζει αντίστοιχα, με την αποκατάσταση της διασύνδεσης, με σκοπό την εκ των υστέρων διαβίβαση των παραστατικών στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA και στους Λήπτες αυτών, εντός μίας (1) ημέρας από την ημερομηνία έκδοσης εκάστου παραστατικού. Η ένδειξη «Απώλεια Διασύνδεσης Παρόχου -ΑΑΔΕ – Transmission Failure_2», συμπεριλαμβάνεται στο περιεχόμενο επισκόπησης του παραστατικού μέσω δισδιάστατου γραμμωτού κώδικα (QR code).

Υποχρεώσεις παρόχου

Ο Πάροχος και για την αποφυγή οποιασδήποτε δυσλειτουργίας στη διαδικασία διαβίβασης δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, έχει την υποχρέωση να ενημερώνει αδιάλειπτα και ψηφιακά την οντότητα, σχετικά με τα παραστατικά που έχει διαβιβάσει για λογαριασμό της είτε σε πραγματικό χρόνο, είτε με απώλεια διασύνδεσης.

Ο Πάροχος έχει την υποχρέωση να εμφανίζει διακριτά τα παραστατικά που διαβιβάζει με τη διαδικασία της απώλειας επικοινωνίας, τόσο στην περίπτωση απώλειας διασύνδεσης υπόχρεης οντότητας – Παρόχου (Transmission Failure_1) όσο και στην περίπτωση απώλειας διασύνδεσης Παρόχου – Α.Α.Δ.Ε. (Transmission Failure_2).

Ο Πάροχος για τις περιπτώσεις απώλειας διασύνδεσης με την υπόχρεη οντότητα, υποχρεούται να αναρτά στην ιστοσελίδα του συγκεντρωτικά στατιστικά στοιχεία ανά εκδότη καθώς και να διαβιβάζει στην Α.Α.Δ.Ε. για κάθε μήνα τα αντίστοιχα δεδομένα έως το τέλος του επόμενου μήνα.

Η επιλογή από την υπόχρεη οντότητα, χρήσης υπηρεσιών Παρόχου για την ηλεκτρονική έκδοση στοιχείων, προϋποθέτει την αξιόπιστη σύνδεση στο διαδίκτυο στην περιοχή που βρίσκεται η εγκατάσταση της υπόχρεης οντότητας.



✔ Τεχνική βλάβη ΦΗΜ

Σύμφωνα με την ΠΟΛ.1220/2012, ο κάτοχος της άδειας καταλληλότητας ή ο κάτοχος της άδειας τεχνικής υποστήριξης ΦΗΜ, διαθέτει την κατάλληλη τεχνική υποδομή και το κατάλληλο τεχνικά καταρτισμένο προσωπικό, ή δίκτυο άμεσα εξουσιοδοτημένων τεχνικών, ώστε εντός 10 ημερών από την αρχική δήλωση προσωρινής βλάβης, είτε να γίνει άρση της βλάβης είτε να διαγνωστεί οριστική βλάβη φορολογικής μνήμης, με ταυτόχρονη έκδοση τεχνικής αναφοράς βλάβης από τον κάτοχο της άδειας καταλληλότητας ή τον κάτοχο της άδειας τεχνικής υποστήριξης ΦΗΜ κατά περίπτωση (όχι από τον εξουσιοδοτημένο τεχνικό). Εφόσον το τελευταίο Ζ έχει εκδοθεί σε διάστημα μικρότερο των έξι μηνών από την έκδοση της τεχνικής αναφοράς βλάβης, η δήλωση της οριστικής βλάβης φορολογικής μνήμης γίνεται από τον κάτοχο της άδειας καταλληλότητας ή τον κάτοχο της άδειας τεχνικής υποστήριξης ΦΗΜ κατά περίπτωση (όχι από τον εξουσιοδοτημένο τεχνικό), στο Πληροφοριακό Σύστημα ΦΗΜ και ενημερώνεται αυτόματα το μητρώο ενεργών ΦΗΜ για την οριστική παύση λόγω βλάβης. Η δήλωση προσωρινής βλάβης από τον κάτοχο καθώς και η δήλωση διάγνωσης βλάβης για τους ΦΗΜ από τον εξουσιοδοτημένο τεχνικό, γίνεται στο Πληροφοριακό Σύστημα ΦΗΜ.

Σχετικές αποφάσεις:
Α.1138/2020
Α.1035/2020
ΠΟΛ.1220/2012
49758/26-05-2022

Πηγή:TaxHeaven.gr