Νέα μέτρα – Εξειδίκευση και λεπτομέρειες για την εφαρμογή τους

Ανακοινώσεις ΑΑΔΕ – e-ΕΦΚΑ – Υπ.Οικ. – ΔΥΠΑ – Ε.Ένωσης κ.ά.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Νίκης 5-7
10563 Αθήνα
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
e-mail: press@minfin.gr

Τετάρτη, 15 Φεβρουαρίου 2023

Δελτία Τύπου

Τοποθέτηση του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα για την εξειδίκευση των νέων παρεμβάσεων στήριξης της κοινωνίας

Η Ελλάδα, όπως και ολόκληρη η Ευρώπη, εξακολουθεί να βρίσκεται αντιμέτωπη με πολυ-επίπεδες προκλήσεις, που απορρέουν από εξωγενείς κρίσεις.
Προκλήσεις στις οποίες, όμως, η χώρα μας απαντά δυναμικά και αποτελεσματικά, όπως καταδεικνύεται από την ισχυρή ανθεκτικότητα και τις θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.
Αυτά επιβεβαιώθηκαν προχθές, στις χειμερινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με τις οποίες ο ρυθμός ανάπτυξης της χώρας είναι – σταθερά – σημαντικά υψηλότερος του ευρωπαϊκού μέσου όρου, ενώ ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται, και διαμορφώνεται σε χαμηλότερο ύψος συγκριτικά με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Αυτά τα θετικά και αισιόδοξα – συγκριτικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο – αποτελέσματα, οφείλονται στους πολίτες και αποτελούν «καρπό» των μέτρων στήριξης αυτών που έχει λάβει, μέχρι σήμερα, η Ελληνική Κυβέρνηση.
Μέτρα στήριξης γενναία, στα 3 υψηλότερα «πακέτα» στήριξης – ως ποσοστό του ΑΕΠ – μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών.
Μέτρα στήριξης δυναμικά, που κάθε φορά ενισχύονται και εμπλουτίζονται, ανάλογα με τον υφιστάμενο – κάθε φορά – δημοσιονομικό χώρο, χωρίς να υποθηκεύουμε την αναγκαία δημοσιονομική σταθερότητα.
Αυτό πράττουμε και σήμερα, με τα μέτρα που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης.
Η καλή πορεία της οικονομίας, το ακόμη καλύτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2022, και η εφετινή εκτέλεση του Προϋπολογισμού, μάς δίνουν – με ασφάλεια – το αναγκαίο δημοσιονομικό περιθώριο, ύψους περίπου 800 εκατ. ευρώ, για 7 νέες, σημαντικές παρεμβάσεις.
Συγκεκριμένα:

1ον. Χορήγηση έκτακτης ενίσχυσης σε συνταξιούχους.
Λόγω της σημαντικής αύξησης του επιπέδου των τιμών, οι συνταξιούχοι που δεν έλαβαν αύξηση σύνταξης λόγω προσωπικής διαφοράς με βάση Νόμο του 2016 ή που η αύξηση της σύνταξής τους ήταν μικρότερη του 7%, θα λάβουν, μέχρι το τέλος Μαρτίου, έκτακτη εφάπαξ οικονομική ενίσχυση.
Αυτή η ενίσχυση καλύπτει περισσότερους από 1 εκατ. συνταξιούχους και διαμορφώνεται από τα 200 έως τα 300 ευρώ, ανάλογα με το ύψος των συντάξιμων αποδοχών και την τυχόν αύξηση που έλαβαν.
Η ενίσχυση είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια Δημοσίου ή τρίτων, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο, και δεν υπόκειται σε οποιοδήποτε τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου.
Το δημοσιονομικό κόστος εκτιμάται στα 280 εκατ. ευρώ.

2ον. Παράταση μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.
Επεκτείνεται, για άλλους 6 μήνες, και έως το τέλος του έτους, η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, η οποία έχει νομοθετηθεί έως τον Ιούνιο του 2023, σε μια σειρά από προϊόντα και υπηρεσίες, όπως είναι οι μεταφορές επιβατών, ο καφές και τα μη αλκοολούχα ποτά, οι κινηματογράφοι, τα γυμναστήρια και οι σχολές χορού.
Αυτό το μέτρο έχει στόχο να στηρίξει την επιχειρηματικότητα, καθώς οι εν λόγω κλάδοι, που επηρεάστηκαν ιδιαίτερα από τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας, συνεχίζουν να επηρεάζονται από τα αυξημένα κόστη λειτουργίας, εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης.
Το επιπλέον δημοσιονομικό κόστος, για το 2ο εξάμηνο του έτους, εκτιμάται στα 250 εκατ. ευρώ.

3ον. Επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο αγροτικό πετρέλαιο.
Για τον περιορισμό του αυξημένου κόστους παραγωγής και τη στήριξη της γεωργικής παραγωγής, η επιστροφή του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο συνεχίζεται και για το 2023.
Το δημοσιονομικό κόστος εκτιμάται στα 76 εκατ. ευρώ.

4ον. Καταβολή εκκρεμών αγροτικών αποζημιώσεων.
Επιδιώκουμε, με επισπεύδον το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, να επιταχύνουμε την καταβολή εκκρεμών αγροτικών αποζημιώσεων, τόσο μέσω του ΕΛΓΑ και του μηχανισμού ενισχύσεων ήσσονος σημασίας, όσο και μέσω του Ουκρανικού πλαισίου στήριξης.
Το δημοσιονομικό κόστος εκτιμάται στα 120 εκατ. ευρώ.

5ον. Αύξηση και διεύρυνση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.
Όπως ανακοινώθηκε στια αρχές της εβδομάδας, αυξάνεται στα 200 ευρώ, από 150 ευρώ μέχρι πρότινος, το ανώτατο ύψος του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας για απασχολούμενους στον τομέα της υγείας, καθώς επίσης για υπαλλήλους που ανήκουν και υπηρετούν στο Πυροσβεστικό Σώμα, ενώ παράλληλα διευρύνονται οι ειδικότητες εργαζομένων που μπορούν να λάβουν το συγκεκριμένο είδος επιδόματος.
Για τα υπόλοιπα Υπουργεία θα ακολουθήσουν αντίστοιχες Αποφάσεις για τις κατηγορίες δικαιούχων, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
Το επιπλέον δημοσιονομικό κόστος εκτιμάται στα 80 εκατ. ευρώ, οπότε πλέον το συνολικό, μόνιμο ετήσιο δημοσιονομικό κόστος ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ.

6ον. Νέο πλαίσιο ρυθμίσεων οφειλών.
Έχοντας πλήρη επίγνωση των νέων δυσκολιών που προκάλεσαν στους οφειλέτες, μετά την πανδημία, η ενεργειακή κρίση και η σημαντική αύξηση του πληθωρισμού, συνεκτιμώντας την ανάγκη διατήρησης της κουλτούρας πληρωμών, και με αίσθημα δικαίου απέναντι στους συνεπείς φορολογούμενους, προχωράμε σε ένα νέο πλαίσιο ρυθμίσεων οφειλών.
Συγκεκριμένα:
→ Για όσους έχουν απολέσει τις φορολογικές και ασφαλιστικές ρυθμίσεις των 120 ή 72 δόσεων ή αυτές κατέστησαν μη εξυπηρετούμενες έως την 1η Φεβρουαρίου 2023, δίνεται η δυνατότητα να τις αναβιώσουν, καταβάλλοντας δύο μηνιαίες δόσεις έως τις 31 Ιουλίου 2023, την τρέχουσα και μία επιπλέον, που αποσβένει παλαιές υποχρεώσεις, με σειρά παλαιότητας.
Ποσά που έχουν καταβληθεί ως υπερ-είσπραξη, αποσβένουν τις παλαιότερες δόσεις, με σειρά παλαιότητας.
Οι δόσεις που έχουν απολεσθεί, μεταφέρονται, έντοκα, στο τέλος της ρύθμισης.
Η αναβίωση πραγματοποιείται με όλα τα ευεργετήματα των ρυθμίσεων αυτών, όπως ισχύουν για κάθε ρύθμιση, π.χ. χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας, αναστολή της συνέχισης της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί των οφειλών που ρυθμίζονται κτλ.

→ Για όσους φορολογούμενους είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους ή/και είχαν ρυθμισμένες φορολογικές και ασφαλιστικές οφειλές την 1η Νοεμβρίου 2021, που συνέχισαν να τις εξυπηρετούν έως σήμερα, αλλά δημιούργησαν νέες οφειλές, δημιουργείται ένα νέο σχήμα.
Συγκεκριμένα, οφειλές που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μετά τις 1η Νοεμβρίου 2021 και έως την 1η Φεβρουαρίου 2023, μπορούν να ρυθμιστούν είτε σε 36 δόσεις με το αντίστοιχο επιτόκιο που ισχύει στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων, είτε σε 72 δόσεις με το αντίστοιχο επιτόκιο που ισχύει στην πάγια ρύθμιση των 24 δόσεων.
Σε περίπτωση ένταξης στην νέα ρύθμιση, ισχύουν τα ευεργετήματα της αναβίωσης των ρυθμίσεων.
Μπορούν να ενταχθούν στη νέα ρύθμιση και οφειλές που είναι ενταγμένες σε εξυπηρετούμενες – κατά την 1η Φεβρουαρίου 2023 – πάγιες ρυθμίσεις, εφόσον οι ρυθμίσεις αυτές περιλαμβάνουν, αποκλειστικά, νέες οφειλές που δημιουργήθηκαν μετά την 1η Νοεμβρίου 2021.

7ον. Βελτιώσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό.
Ο συγκεκριμένος μηχανισμός ρύθμισης συνολικών οφειλών λειτουργεί ικανοποιητικά τους τελευταίους μήνες.
Αποδεικνύεται το πιο επιτυχημένο εργαλείο των τελευταίων 12 ετών.
Μέχρι σήμερα, περισσότεροι από 3.631 οφειλέτες έχουν ρυθμίσει οφειλές προς το Δημόσιο και χρηματοδοτικούς φορείς, συνολικού ύψους αρχικών οφειλών 1,18 δισ. ευρώ.
Μάλιστα το ποσοστό εγκρισιμότητας των αιτήσεων έχει ανέλθει στο 70%, με αυξητική τάση.
Συγκριτικά, στον προηγούμενο εξωδικαστικό μηχανισμό της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, μόλις 2.200 οφειλέτες ολοκλήρωσαν τη διαδικασία ρύθμισης οφειλών.
Όμως, παρά την σημαντική πρόοδο των τελευταίων μηνών, δεν είμαστε ακόμη εκεί που επιθυμούμε.
Κυρίως οι διαχειριστές δανείων, αλλά και οι τράπεζες, πρέπει να εργαστούν πιο σκληρά και αποτελεσματικά, να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους και τις προτάσεις ρυθμίσεων προς τους πολίτες.
Εμείς, ως Κυβέρνηση, με ρυθμίσεις που καταθέτουμε στη Βουλή ως τροπολογία τις επόμενες ημέρες, επιδιώκουμε να βελτιώσουμε την αποτελεσματικότητα του εξωδικαστικού μηχανισμού.
Συγκεκριμένα:
→ Υποχρεώνουμε την αιτιολόγηση μη συναίνεσης στην πρόταση ρύθμισης που παράγει ο αλγόριθμος, τόσο των χρηματοδοτικών φορέων όσο και του οφειλέτη.
Απαιτείται δημόσια ανάρτηση της αιτιολόγησης στην πλατφόρμα.
Με τον τρόπο αυτό, θα γίνεται συνειδητή διαχείριση των αιτήσεων, ενώ, η τυχόν άρνηση των χρηματοδοτικών φορέων σε πρόταση ρύθμισης θα τεκμηριώνεται από πλήρως αιτιολογημένες συνθήκες που αφορούν στον εκάστοτε οφειλέτη.

→ Διευρύνουμε το πεδίο εφαρμογής του εξωδικαστικού μηχανισμού, προκειμένου να εντάσσονται οφειλέτες και με μία και μοναδική οφειλή προς τους χρηματοδοτικούς φορείς, όπως είναι τα νοικοκυριά με ένα στεγαστικό δάνειο, το οποίο επιθυμούν να ρυθμίσουν, διασώζοντας την περιουσία τους.

→ Εντάσσουμε και νέες κατηγορίες οφειλών που μπορούν να ρυθμιστούν, όπως είναι οι οφειλές υπέρ τρίτων που εισπράττονται από τη φορολογική διοίκηση.
Με τον τρόπο αυτό, ένας συμπατριώτης μας, που επιβαρύνεται – για παράδειγμα – με μια οφειλή προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία έχει βεβαιωθεί στην φορολογική διοίκηση, θα μπορεί να την ρυθμίσει μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού.

→ Καταργούμε την ποινή προεξόφλησης των οφειλών προς το Δημόσιο, και μειώνουμε το επιτόκιο ρύθμισης αυτών.
Ειδικά, ως προς την κατάργηση της ποινής προεξόφλησης, θα αφαιρούνται, στο ακέραιο, οι τόκοι που αντιστοιχούν στις υπολειπόμενες δόσεις, ενώ παράλληλα θα επωφελείται ο πολίτης από όλα τα ευεργετήματα της ρύθμισης, όπως είναι η διαγραφή τόκων, προσαυξήσεων, ή ακόμη και της βασικής οφειλής.
Επιπλέον, το επιτόκιο ρύθμισης διαμορφώνεται στο 3%, σταθερό, από Euribor συν 5 ποσοστιαίες μονάδες που είναι σήμερα.
Οι βελτιώσεις αυτές καταλαμβάνουν για το μέλλον και τις ήδη επιτευχθείσες ρυθμίσεις μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού.

Επιπρόσθετα υπενθυμίζεται ότι, μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας, αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα χορήγησης του Market Pass, δηλαδή της ενίσχυσης με ποσοστό 10% επί των αγορών νοικοκυριών σε σούπερ-μάρκετ και άλλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο τροφίμων.
Ενίσχυση η οποία καλύπτει το 85% των νοικοκυριών.
Οι πρώτες καταβολές προγραμματίζεται να πραγματοποιηθούν στις αρχές Μαρτίου.
Το δημοσιονομικό κόστος εκτιμάται στα 650 εκατ. ευρώ.

Με τις παραπάνω 7 παρεμβάσεις, που αφορούν το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, μεταξύ άλλων μισθωτούς, ελεύθερους επαγγελματίες, επιχειρηματίες, συνταξιούχους, δημοσίους υπαλλήλους και αγρότες, η Κυβέρνηση αποδεικνύει, για ακόμα μία φορά, ότι βρίσκεται, σταθερά, στο πλευρό κάθε πολίτη, ιδιαίτερα αυτού που έχει τη μεγαλύτερη ανάγκη οικονομικής στήριξης.
Αφουγκράζεται τις ανάγκες του και ανταποκρίνεται στα πραγματικά προβλήματα άμεσα, με αποφασιστικότητα και σύνεση, όσο είναι εφικτό, χωρίς να υπονομεύει την αναγκαία δημοσιονομική σταθερότητα και όσα, με σκληρή προσπάθεια, όλοι μαζί – πολίτες και πολιτεία – πετύχαμε τα τελευταία 4 – περίπου – χρόνια.
Συνεχίζουμε τη σκληρή, συνετή και αποτελεσματική δουλειά, προκειμένου να ενισχύσουμε, ακόμη περισσότερο, τη βιώσιμη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών, τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης και την κοινωνική συνοχή.

Τοποθέτηση του Υφυπουργού Οικονομικών κ. Απόστολου Βεσυρόπουλου για την εξειδίκευση των νέων παρεμβάσεων στήριξης της κοινωνίας

Η Κυβέρνησή μας από τις πρώτες μέρες της θητείας της, προχώρησε σε σειρά παρεμβάσεων για τη στήριξη της κοινωνίας και της οικονομίας.
Σε συνέχεια των μέτρων που παρουσιάστηκαν από τους κυρίους Υπουργούς, θα προχωρήσω σε περαιτέρω ανάλυση των θεμάτων που άπτονται της φορολογικής πολιτικής.
Ειδικότερα, από τον Ιούλιο του 2019, προχωρήσαμε σε σειρά παρεμβάσεων για τη βελτίωση και διεύρυνση του νομοθετικού πλαισίου ρύθμισης των οφειλών.
Δεν σταματάμε όμως στις παρεμβάσεις που έχουμε ήδη κάνει έως τώρα.

Με στόχο την εύρυθμη εξυπηρέτηση των φορολογικών οφειλών αλλά και την επιβράβευση των συνεπών φορολογούμενων, προχωράμε σε 2 νέες πρωτοβουλίες:
Καταρχήν, παρέχεται η δυνατότητα αναβίωσης των ρυθμίσεων των 120 και 72 δόσεων που απωλέσθησαν ή κατέστησαν μη εξυπηρετούμενες έως την 01/02/2023.
Η αναβίωση των ρυθμίσεων αυτών πραγματοποιείται μέχρι την 31η Ιουλίου του 2023 με την καταβολή 2 δόσεων και με την αναβίωση όλων των ευεργετημάτων των ρυθμίσεων, όπως π.χ. η αποδέσμευση των τραπεζικών λογαριασμών της ρύθμισης των 120 δόσεων.
Περαιτέρω για τους ίδιους οφειλέτες που θα αναβιώσουν ρυθμίσεις 120 ή 72 δόσεων και παράλληλα έχουν αρρύθμιστες οφειλές πέραν αυτών που έχουν εντάξει στις προαναφερόμενες ευεργετικές ρυθμίσεις, δηλαδή των 120 ή 72 δόσεων, υποχρεούνται εντός μηνός από την επικύρωση της αναβίωσης να εντάξουν αυτές τις αρρύθμιστες οφειλές στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων, δίνοντας τους μία περαιτέρω ευκαιρία, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη τυχόν προηγούμενη ένταξή τους στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων, κατά περίπτωση, και απώλεια αυτής.

Για να γίνουν πιο κατανοητά όλα όσα μόλις ανέλυσα, παραθέτω τα εξής παραδείγματα:

1ο παράδειγμα
Έχω ρύθμιση 120 δόσεων την οποία σταμάτησα να πληρώνω το Φεβρουάριο του 2022.
Τον Απρίλιο του 2023 κάνω αίτηση για αναβίωση και καταβάλω 2 δόσεις, επικυρώνοντας έτσι την αναβίωση της ρύθμισης, μαζί με τα ευεργετήματα αυτής, όπως η αποδέσμευση των τραπεζικών λογαριασμών.

2ο παράδειγμα
Αναβιώνω ρύθμιση 120 δόσεων και παράλληλα έχω κι άλλες αρρύθμιστες ληξιπρόθεσμες οφειλές πέραν αυτών που ενέταξα στη ρύθμιση των 120 δόσεων.
Είμαι υποχρεωμένος να τις εντάξω στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων μέσα σε προθεσμία ενός μηνός από την ημερομηνία επικύρωσης της αναβίωσης της ρύθμισης των 120 δόσεων.

Η δεύτερη πρωτοβουλία μας αφορά τους φορολογούμενους που ήταν συνεπείς μέχρι την έναρξη της ενεργειακής κρίσης.
Για αυτόν τον συνεπή, λοιπόν, φορολογούμενο, εισάγουμε νέα ρύθμιση 36 ή 72 δόσεων για όσους την 1η Νοεμβρίου του 2021, δεν είχαν ληξιπρόθεσμες ή αρρύθμιστες οφειλές, ενώ ταυτόχρονα κατέβαλαν όλες τις δόσεις των ρυθμίσεων των 120 ή 72 δόσεων, εφόσον είχαν τέτοιες ρυθμίσεις.
Συνεπώς, στο πεδίο της νέας ρύθμισης των 36 ή 72 δόσεων υπάγονται οφειλές που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μετά την 1η Νοεμβρίου του 2021.
Το ελάχιστο ποσό της μηνιαίας δόσης θα ανέρχεται σε 30 ευρώ και με την ένταξη των οφειλών στην εν λόγω νέα ρύθμιση των 36 ή 72 δόσεων, θα ισχύσουν ευεργετήματα που είχε και η ρύθμιση των 120 δόσεων όπως η αποδέσμευση των τραπεζικών λογαριασμών.
Επιπλέον για τους οφειλέτες που δημιούργησαν ληξιπρόθεσμες οφειλές στο χρονικό διάστημα από την 1η Νοεμβρίου του 2021 έως και την 1η Φεβρουαρίου του 2023 και τις έχουν ήδη εντάξει στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων, έχουν τη δυνατότητα να τις υπαγάγουν και αυτές στην νέα ρύθμιση των 72 δόσεων.
Και τέλος, αν την 1η Νοεμβρίου του 2021, υφίστανται ρυθμισμένες οφειλές στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων την οποία μεταγενέστερα απώλεσα και ταυτόχρονα μου βεβαιώθηκαν νέες οφειλές, μετά την 1η Νοεμβρίου του 2021, τότε οι νέες αυτές οφειλές, δύνανται να ενταχθούν στην νέα ρύθμιση των 36 ή 72 δόσεων και ταυτόχρονα, εντός μηνός από την υπαγωγή των νέων οφειλών στην ρύθμιση των 36 ή 72 δόσεων, τις οφειλές της απολεσθείσας πάγιας υποχρεούμαι να τις εντάξω εκ νέου στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων.

Θα παραθέσω κι εδώ σχετικά παραδείγματα:

1ο παράδειγμα
Απέκτησα ληξιπρόθεσμες οφειλές στο διάστημα από το Νοέμβριο του 2021 μέχρι το Φεβρουάριο του 2023.
Τις εντάσσω στη ρύθμιση των 72 δόσεων γιατί την 1η Νοεμβρίου 2021 δεν είχα ληξιπρόθεσμες ή αρρύθμιστες οφειλές.

2ο παράδειγμα
Δημιούργησα ληξιπρόθεσμες οφειλές από το Νοέμβριο του 2021 και μετά, τις οποίες ενέταξα στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων.
Αυτές τις οφειλές μπορώ πλέον να τις εντάξω στη ρύθμιση των 72 δόσεων.

3ο παράδειγμα
Την 1η Νοεμβρίου του 2021 έχω οφειλές ρυθμισμένες με την πάγια ρύθμιση των 24 δόσεων, την οποία απώλεσα τον Μάρτιο του 2022.
Βεβαιώθηκαν νέα χρέη τον Απρίλιο του 2022, τα οποία μπορώ πλέον να εντάξω στη νέα ρύθμιση των 72 δόσεων.
Ταυτόχρονα υποχρεούμαι να εντάξω τις οφειλές της απολεσθείσας πάγιας ρύθμισης των 24 δόσεων σε νέα πάγια ρύθμιση των 24 δόσεων, εντός μηνός από την ένταξή μου στη νέα ρύθμιση των 72 δόσεων.

Με αυτές τις δύο πρωτοβουλίες, κάνουμε ένα ακόμη βήμα για την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους, αλλά και με τρόπο δίκαιο για τους φορολογούμενους που ήταν συνεπείς μέχρι την έναρξη της ενεργειακής κρίσης.

Κυρίες και Κύριοι,

Στα πλαίσια των πολλαπλών μειώσεων των φορολογικών επιβαρύνσεων τις οποίες θεσμοθετούμε από την αρχή της διακυβέρνησης της χώρας, προχωράμε επιπλέον στα εξής:

Επεκτείνουμε μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2023 τη μείωση του ΦΠΑ που έχει θεσμοθετηθεί έως τον Ιούνιο του 2023, σε μια σειρά από υπηρεσίες και αγαθά.

Ειδικότερα, παρατείνεται η ισχύς του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 13%:

  • στις μεταφορές προσώπων,
  • στον καφέ,
  • στην εστίαση,
  • στα μη αλκοολούχα ποτά,
  • στο τουριστικό πακέτο,
  • στην εισαγωγή και παράδοση αντικειμένων τέχνης,
  • στα εισιτήρια των ζωολογικών κήπων και
  • στα γυμναστήρια, στα κολυμβητήρια και στις σχολές χορού που δεν απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ.

Παράλληλα, παρατείνεται μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2023 η ισχύς του υπερμειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 6%:

  • σε σειρά αγαθών που αφορούν τη δημόσια υγεία (δηλαδή, σε μάσκες προστασίας και γάντια, αντισηπτικά, διαλύματα για την απολύμανση χώρων και λοιπά), καθώς και σε ορισμένα ιατρικά υλικά αναγκαία για τη διενέργεια αιμοκάθαρσης, όπως φίλτρα και γραμμές αιμοκάθαρσης και αιμοδιήθησης,
  • στους απινιδωτές, ιατρικές συσκευές για την αντιμετώπιση της αιφνίδιας καρδιακής ανακοπής, και
  • στα εισιτήρια των κινηματογράφων, τα οποία θυμίζω ότι εντάχθηκαν στον υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6% από την 1η Ιανουαρίου του 2023.

Και τέλος, για τη στήριξη της γεωργικής παραγωγής της χώρας, καθιερώνουμε και για το 2023, όπως ίσχυσε και για το 2022, μηδενικό συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιείται στη γεωργία, δηλαδή στο αγροτικό πετρέλαιο.
Υπενθυμίζω ότι το 2022, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη επανέφερε μετά από έξι χρόνια την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του αγροτικού πετρελαίου, την οποία είχε καταργήσει η προηγούμενη Κυβέρνηση.
Η επιστροφή αυτή θα χορηγηθεί σε όλους τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και το ύψος αυτής θα οριοθετείται από τον αριθμό των στρεμμάτων και το είδος καλλιέργειας όπως δηλώνεται στο ΟΣΔΕ.
Εννοείται ότι το ποσό του ΕΦΚ πετρελαίου που επιστρέφεται στους αγρότες είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο.

Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, με τις παρεμβάσεις που μόλις αναλύσαμε, αποδεικνύει τη διαρκή στήριξή της στην κοινωνία και στους πολίτες.

Τοποθέτηση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών κ. Θόδωρου Σκυλακάκη κατά την εξειδίκευση των νέων παρεμβάσεων για τη στήριξη της κοινωνίας

Ακούσατε τις λεπτομέρειες για τις παρεμβάσεις, από τον Υπουργό Οικονομικών, κ. Χρ. Σταϊκούρα και τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κ. Κ. Χατζηδάκη, μένει ακόμη και το κομμάτι των ρυθμίσεων που θα αναπτύξει ο Υφυπουργός Οικονομικών, ο κ. Απ. Βεσυρόπουλος. Η δική μου παρέμβαση αφορά στο ευρύτερο πλαίσιο της δημοσιονομικής πολιτικής, εντός του οποίου υλοποιούνται αυτά τα μέτρα.

Όπως γνωρίζετε, στον προϋπολογισμό του 2023 έχουμε προβλέψει ένα μικρό, αλλά αξιόλογο πρωτογενές πλεόνασμα, 0,7% του ΑΕΠ. Τα μέτρα που παρουσιάζουμε, σήμερα, είναι απολύτως συμβατά με αυτόν τον στόχο, καθώς έχουν προκύψει από εξελίξεις που συνέβησαν μετά την κατάθεση και την ψήφιση του προϋπολογισμού και αφορούν στον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο, τόσο από πλευράς φορολογικών εσόδων όσο και από πλευράς ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης και αναγκαίων δαπανών που έχουμε μπροστά μας.

Οι εξελίξεις, οι οποίες επιτρέπουν μια πιο θετική πορεία είναι οι ακόλουθες:

Η πρώτη αφορά στην ασφάλεια, με την οποία μπορούμε, πλέον, να μιλάμε για έναν ικανοποιητικό ρυθμό ανάπτυξης το 2023, μετά και την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που αναθεωρεί προς τα πάνω τις προβλέψεις της για την Ελλάδα τη φετινή χρονιά (ανάπτυξη: 1,2% και υποχώρηση πληθωρισμού στο 4,5%).

Η δεύτερη εξέλιξη σχετίζεται με την πορεία των τιμών του φυσικού αερίου, όπου βλέπουμε μια σταθεροποίηση σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από αυτά που είχαμε προβλέψει στον προϋπολογισμό του 2023. Για αρκετό χρονικό διάστημα το φυσικό αέριο γυροφέρνει κάτω από τα 60 ευρώ στο ΤΤF, σήμερα το πρωί ήταν 54 ευρώ. Και αυτή η εξέλιξη μειώνει κατά πολύ το ενεργειακό κόστος των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων και κατά συνέπεια τις ανάγκες επιδότησης αυτού του ενεργειακού κόστους, αλλά και το ίδιο το ενεργειακό κόστος του Δημοσίου, το οποίο μην ξεχνάμε ότι και αυτό είναι σημαντική επιβάρυνση στον προϋπολογισμό.

Η τρίτη εξέλιξη αφορά στα δημοσιονομικά έσοδα, φορολογικά και ασφαλιστικές εισφορές, αλλά και γενικότερα στην πορεία του δημοσιονομικού αποτελέσματος του 2022. Σημειώνω πως δεν έχουμε ακόμη, τελεσιδίκως, ολόκληρη την εικόνα, καθώς πρέπει να τελειώσει και ο Φεβρουάριος, όπου λαμβάνουμε τα τελευταία έσοδα που αφορούν στο 2022. Ωστόσο, από τα στοιχεία της Γενικής Κυβέρνησης (Ιανουάριος 2023) προκύπτει καλύτερο αποτέλεσμα, σε σχέση με τα προβλεπόμενα στον προϋπολογισμό και κατά συνέπεια μεταφερόμενος δημοσιονομικός χώρος από το 2022 στο 2023.

Συγκεκριμένα, στο Δελτίο Μηνιαίων Στοιχείων Γενικής Κυβέρνησης για τον Δεκέμβριο του 2022 έχουμε πρωτογενές έλλειμμα μόλις 288 εκατ. ευρώ το 2022 (από αυτά που ξέρουμε μέχρι και τον Δεκέμβριο), έναντι 7,4 δισ. ευρώ το 2021. Τα έσοδα έφτασαν στο δωδεκάμηνο τα 97,8 δισ. ευρώ, από τα 84 δισ. ευρώ το 2021. Ειδικά τα φορολογικά έσοδα διαμορφώθηκαν σε 56,9 δισ. ευρώ, από 46,9 δισ. ευρώ το 2021.

Με βάση αυτά τα στοιχεία, δεν σημαίνει ότι εξαντλείται ο δημοσιονομικός χώρος, που είναι πιθανόν να προκύψει στη διάρκεια του έτους. Ωστόσο, για λόγους συντηρητικής αντιμετώπισης των εξελίξεων, επιλέγουμε να υπάρχει μια εφεδρεία για αντιξοότητες, οι οποίες μπορεί να προκύψουν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, ιδίως με δεδομένο ότι διανύουμε μια χρονιά στην οποία θα γίνουν και εκλογές, ενώ υπάρχουν, ακόμη, μεγάλες διεθνείς αβεβαιότητες.

Το συνολικό δημοσιονομικό κόστος του «πακέτου» που παρουσιάστηκε, σήμερα, ανέρχεται στα 800 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 650 εκατ. ευρώ είναι ο καθαρός, επιπλέον δημοσιονομικός χώρος που θα χρειαστεί. Για τα υπόλοιπα 150 εκατ. ευρώ έχουν προβλεφθεί πιστώσεις, ήδη, στον προϋπολογισμό.

Οι συγκεκριμένες πολιτικές είναι απολύτως συμβατές με την τακτική μας, σε ολόκληρη τη διάρκεια της περασμένης τετραετίας, να διασφαλίζουμε πρώτα τον δημοσιονομικό χώρο και στη συνέχεια να παρεμβαίνουμε – στο πλαίσιο πάντα των δημοσιονομικών μας στόχων – υπέρ της οικονομίας και της κοινωνίας. Έτσι και τώρα, αφού πρώτα εξασφαλίσαμε καλύτερη εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2022 – σε σχέση με το αναμενόμενο – και μεταφερόμενο δημοσιονομικό χώρο, αποφασίσαμε να προχωρήσουμε στη σημερινή παρέμβαση.

Αυτή η συντηρητική – με την καλή έννοια – πολιτική εφαρμόζεται και στα θέματα των φορολογικών ρυθμίσεων. Με τις σημερινές ανακοινώσεις έχουμε, κατά την εκτίμησή μου, ελάχιστη παρέμβαση στην κουλτούρα πληρωμών. Θα έλεγα, αντιθέτως, πως η παρέμβαση, από μία οπτική γωνία, μπορεί να κρίνεται και θετική, δεδομένου ότι για πρώτη φορά λαμβάνουμε ειδική πρόνοια για τους συνεπείς φορολογούμενους, γι’ αυτούς που έχουν, ειδικότερα καταβάλει συστηματική προσπάθεια να είναι συνεπείς σε περιόδους μεγάλης αντιξοότητας. Κάτι που κάναμε – θυμίζω – και στη μεγάλη παρέμβασή μας, κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, με την επιστρεπτέα προκαταβολή, που κατ’ εξοχήν ευνοούσε τους συνεπείς φορολογούμενους.

Κλείνοντας, θα ήθελα να επισημαίνω ότι, παρά τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε τα τελευταία χρόνια – και ιδίως το 2022, όταν είχαμε μια τελείως απρόσμενη δεύτερη κρίση, με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία – έχουμε καταφέρει μια δημοσιονομική πορεία, που χαρακτηρίζεται από μείωση του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ, ταχύτερη ανάπτυξη από τον μέσο όρο των εταίρων μας στην Ευρώπη και κάλυψη του επενδυτικού κενού. Γι’ αυτό και βλέπουμε τα επόμενα χρόνια με αισιοδοξία, ιδίως εάν είναι ευνοϊκότερη η συγκυρία και δεν υπάρξει κάποια πρόσθετη, μεγάλη διεθνής κρίση, πέραν αυτών που, μέχρι σήμερα, αντιμετωπίσαμε.

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Εξειδικεύοντας την έκτακτη οικονομική ενίσχυση στους συνταξιούχους –μια από τις επτά νέες παρεμβάσεις στήριξης της κοινωνίας που παρουσιάστηκαν σήμερα- ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε τα εξής:

«Ανακοινώνουμε σήμερα την θέσπιση μιας έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης για τους συνταξιούχους που έχουν προσωπική διαφορά και δεν ωφελήθηκαν καθόλου ή ωφελήθηκαν μερικώς από τις αυξήσεις που δόθηκαν πρόσφατα.

Υπενθυμίζω πως από τα τέλη Δεκεμβρίου 2022 μέχρι σήμερα έχουν καταβληθεί:

  • Η έκτακτη οικονομική ενίσχυση των 250 ευρώ σε πάνω από 1 εκατ. συνταξιούχους με εισόδημα έως 800 ευρώ τον μήνα.
  • Μικρότερες ή μεγαλύτερες αυξήσεις μέσω της κατάργησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης σε πάνω από 000 συνταξιούχους με εισοδήματα από 12.000 ευρώ και πάνω.
  • Οι αυξήσεις της τέταρτης δόσης επανυπολογισμού του ν. Βρούτση σε πάνω από 000 συνταξιούχους.
  • Και φυσικά οι πρώτες -μετά από μια 12ετία -αυξήσεις έως 7,75% για πάνω από 1,7 εκατ. συνταξιούχους.

Με εξαίρεση την έκτακτη ενίσχυση των 250 ευρώ τα Χριστούγεννα, οι τρεις άλλες αυξήσεις είναι μόνιμου χαρακτήρα. Και αυτό οφείλουμε να το τονίζουμε απέναντι σε όσους ισχυρίζονται πως η κυβέρνηση λειτουργεί ευκαιριακά μέσω διανομής επιδομάτων.

Η κυβέρνηση όμως παράλληλα οφείλει να σταθμίσει τις ειδικές συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί λόγω ενός ασυνήθιστου εισαγόμενου πληθωρισμού τόσο για τους συνταξιούχους που έχουν την λεγόμενη προσωπική διαφορά του νόμου Κατρούγκαλου και ακόμη περισσότερο, μεταξύ αυτών, για τους χαμηλοσυνταξιούχους που πλήττονται δυσανάλογα από αυτό το φαινόμενο.

Ανακοινώνουμε λοιπόν την σημερινή πρωτοβουλία λαμβάνοντας υπόψη αφενός τις ανάγκες αυτές των συνταξιούχων και αφετέρου τον πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο που έχει προκύψει και επιτρέπει με ασφάλεια να κινηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση.

Θεσπίζουμε λοιπόν μια εφάπαξ οικονομική ενίσχυση στους συνταξιούχους που λόγω προσωπικής διαφοράς είτε δεν είδαν καθόλου την αύξηση του 7,75% που προανέφερα είτε είχαν μικρότερη ωφέλεια από αυτήν. Το δημοσιονομικό κόστος ανέρχεται στα 280 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα:

Οι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά που ενισχύονται ανέρχονται σε περίπου 1.112.000. Το ποσό της εφάπαξ ενίσχυσης είναι κλιμακούμενο και κυμαίνεται από 200 έως 300 ευρώ. Το ύψος της ενίσχυσης εξαρτάται από τρία κριτήρια:

  1. Την μερική ή και καθόλου αύξηση λόγω της προσωπικής διαφοράς
  2. Το ύψος της σύνταξης που λαμβάνουν
  3. Άλλες τυχόν ενισχύσεις που έλαβαν το προηγούμενο διάστημα

Πέντε κατηγορίες

Με βάση τα παραπάνω κριτήρια, οι συνταξιούχοι αυτοί επιμερίζονται σε 5 κατηγορίες. Στις 4 πρώτες κατηγορίες εντάσσονται συνταξιούχοι που δεν έλαβαν καθόλου την αύξηση του 7,75% (και στην πέμπτη κατηγορία είναι όσοι είδαν αυξήσεις λιγότερες του 7,75%.

Στην πρώτη κατηγορία είναι όσοι συνταξιούχοι δεν είδαν καμία από τις αυξήσεις που προανέφερα. Πρόκειται για 120.000 περίπου συνταξιούχους (περίπου το 5% του συνόλου) με προσωπική διαφορά και με άθροισμα κύριων συντάξεων που κυμαίνονται μεταξύ 800 – 1000 ευρώ τον μήνα. Αυτοί οι συνταξιούχοι θα λάβουν έκτακτη ενίσχυση 300 ευρώ.

Στη δεύτερη κατηγορία είναι όσοι συνταξιούχοι έχουν προσωπική διαφορά και η μόνη ενίσχυση που έλαβαν το προηγούμενο διάστημα ήταν η έκτακτη καταβολή των 250 ευρώ τα Χριστούγεννα. Πρόκειται για 370.000 χαμηλοσυνταξιούχους με συντάξεις έως 800 ευρώ τον μήνα. Και αυτοί οι συνταξιούχοι θα λάβουν έκτακτη ενίσχυση 300 ευρώ.

Στην τρίτη κατηγορία είναι όσοι συνταξιούχοι έχουν άθροισμα κύριων συντάξεων μεταξύ 1.000 – 1.100 ευρώ τον μήνα, έχουν προφανώς προσωπική διαφορά και είδαν μόνο μια μικρή ενίσχυση από την κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης κατά μέσο όρο 36 ευρώ τον χρόνο. Πρόκειται για 70.000 συνταξιούχους όπου θα λάβουν και αυτοί την έκτακτη ενίσχυση των 300 ευρώ.

Αν προσθέσουμε τα πλήθη των παραπάνω κατηγοριών προκύπτει ότι 560.000 συνταξιούχοι με άθροισμα κύριων συντάξεων έως 1.100 ευρώ και τα χαρακτηριστικά που προανέφερα θα λάβουν το ανώτατο ποσό των 300 ευρώ.

Στην τέταρτη κατηγορία είναι όσοι συνταξιούχοι έχουν άθροισμα κύριων συντάξεων από 1.100 έως 1.600 ευρώ τον μήνα, έχουν προσωπική διαφορά και ωφελήθηκαν μόνο από την κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης κατά μέσο όρο με 111 ευρώ ετησίως. Οι συνταξιούχοι αυτοί είναι 300.000 και θα λάβουν 250 ευρώ.

Τώρα περνάω στην πέμπτη κατηγορία που αφορά σε συνταξιούχους που δεν είδαν ακέραια την αύξηση του 7,75% λόγω προσωπικής διαφοράς, έλαβαν όμως κάποιο μικρότερο ποσοστό.

Συγκεκριμένα:

  • Όσοι συνταξιούχοι λαμβάνουν άθροισμα κύριων συντάξεων έως 1.100€ το μήνα και είδαν αύξηση στη σύνταξή τους έως 3,49% τότε η έκτακτη ενίσχυση που θα λάβουν είναι 250€. Η ομάδα αυτή αριθμεί περί τις 94.000 συνταξιούχους.

Επομένως, το ποσό των 250 ευρώ θα το λάβουν συνολικά 394.000 συνταξιούχοι.

[Περικομμένο μήνυμα] Προβολή ολόκληρου του μηνύματος

Πηγή:Taxheaven.gr